Boek hier je afspraak onlineTijdens een onderzoek wordt de telefoon niet beantwoord om de kwaliteit van het onderzoek te bewaren.
Maak online een afspraak

Voor wie is podologie?

In een notendop: kinderen, volwassenen en (top)sporters. Iedereen kan al eens last hebben van een bewegingsklacht aan de voet, knie, heup of rug. Vaak – maar niet altijd – zijn deze klachten te herleiden tot een foutief gangpatroon of afwijking aan de voet. In dat geval kan een podoloog soelaas bieden.

Arno bekijkt resultaten op een iPad
Podologie is voor iedereen met voet-, knie-, heup- en lagerugklachten tijdens het bewegen.

Podologie voor kinderen

Vanaf de leeftijd van 6 jaar is een screening bij kinderen aangewezen bij:

• Pijn aan de hiel (door bijvoorbeeld spring en- sprint sporten, zoals voetbal)
  • Pijn rondom de knie
  • Pijn aan de heup
  • Met de voetjes naar binnen of buiten lopen
  • Statiekafwijkingen (o.a. platvoeten, X-benen en beenlengteverschillen)

Ook preventief kan dit een grote een meerwaarde zijn: een afwijkend gangpatroon komt namelijk ook voor zonder klachten of pijn, maar kan op latere leeftijd wel voor problemen zorgen.

We maken de evolutie doorheen de tijd zichtbaar door metingen en beelden bij te houden en naast elkaar te plaatsen.

Podologie voor volwassenen en (top)sporters

Enkele van de verschillende problemen die zich kunnen voordoen bij volwassenen en sporters:

Ter hoogte van de voet

• Pijn aan het gewricht van de grote teen (o.a. hallux limitus, sesamoiditis, hallux valgus, hallux rigidus)
  • Pijn aan de voorvoet (o.a. metarsalgie, Mortons neuralgie, stressfractuur, Bursitits, Synovitis, ziekte van freiberg, …)
  • Pijn aan de hiel of onderkant van de voet (o.a. hielspoor, neuralgie, facitis plantaris, fat pad atrofie)
  • Hamer- of klauwtenen
  • Pes planus (platvoeten)
  • Pes Cavus (holvoeten)
  • Ledderhosesyndroom (Fibromatosis plantaris)
  • Overmatige eeltvorming + eksterogen (oorzaak achterhalen en recidief voorkomen (geen pedicure))

Ter hoogte van het onderbeen

• Pijn aan de regio rond de achillespees
  • Pijn aan de regio van het scheenbeen (o.a. shin splints anterieur & posterieur)
  • Pijn ter hoogte van de kuitspieren
Drukmeting bij een volwassenen
Sporter op de loopband

Ter hoogte van de knie

• Pijn rond de knieschijf (o.a. patella femoraal probleem, jumpersknie, runner’s knee, retropatellaire chondropathie, …)
  • Pijn aan de binnen- of buitenkant van de knie (o.a. iliotibaal bandfrictie syndroom, gonartrose, pes anserinus, …)

Ter hoogte van het bovenbeen

• Problemen met quadriceps, hamstrings, adductoren

Ter hoogte van het bekken, heup en rug

• Beenlengteverschil
  • Bekkenkanteling
  • Lage rugpijn tijdens lang staan, sporten, wandelen
  • Liespijn/pubalgie
Herken je één van bovenstaande symptomen bij jezelf of je kind?